Adverteren

Een baanbreker in de organisatie van reclame op velomobielen is onze Noorse verdeler en collega Anders Loberg. Zijn bedrijf velomobilemedia.com verhuurt een vloot van vier WAWs aan adverteerders. Promomobiel.be is een mooi lokaal voorbeeld met een simpele website, de meeste advertisers zijn niet al te zichtbaar op het net, en stappen zelf op klanten af. Een tiental Belgische rijders financierde al meer dan één velomobiel met reclame - eens het ronddraait, blijft het ook draaien.

Het is te doen, het is lucratief, maar het is niet gemakkelijk. Hieronder geef ik enkele tips en referenties. Sommige informatie is wat verouderd, maar blijft een goede basis. Maar eerst enkele algemene opmerkingen na 15 jaar observatie van het fenomeen.

  • We zien de opbrensten variëren tussen enkele honderden euro per jaar, en duizend per maand per velomobiel. Dit hangt helemaal af van het onderhandelingstalent en ondernemerschap van de initiatiefnemer.

  • Publiciteit verkopen is een onderneming. Vermijd het woord sponsoring, verwacht geen cadeautjes maar bied een meerwaarde, een simpele oplossing, klare afspraken, één factuur per jaar. Spreek ondernemerees. Verkoop niet alleen jouw kilometers maar ook - veel waardevoller - jouw tijd voor evenementen, geef controle over plaats en tijd.

  • De paradox is dat de groep mensen die over 'sponsoring' beginnen, dikwijls zelf niet zo goed overweg kunnen met basis-economische begrippen als kost versus investering, rentabiliteit of break-even,... Deze groep kan zichzelf en het concept moeilijk verkopen aan bedrijven.

  • Wie financieel niet verder kan denken dan de volgende tankbeurt zal ook weinig vertrouwen krijgen bij bedrijven. Financiering is tegenwoordig kinderspel, maar die knoop moet toch doorgehakt worden. Adverteren, sponsoring,... is dus geen vervanging voor het consumentengemak van 'kopen op afbetaling'.

  • Wie sterk genoeg staat om de financiering te bolwerken overkomt meestal het voortschrijdend inzicht dat de velomobiel f*ing rendabel is en rondleuren met advertentieruimte f*ing lastig. Voor de meeste particulieren blijkt een break-even in de praktijk gewoon goed genoeg te zijn.

Na deze caveat wat grondstof:

Blurb:

De WAW is dé eye-catcher die overal gezien wordt, een origineel en intrigerend reclamepaneel op wielen. Waar ie komt stijgen oohs en aahs ten hemel, worden camera's bovengehaald en beginnen de oogjes te blinken. Het is een geweldige manier om in nauw contact te komen met de mensen. Vele bedrijven verbinden graag hun naam met het positieve, sportieve, technologische en mens- en milieuvriendelijke profiel van de WAW. Advertentieruimte huren of kopen betekent een trekpleister voor vele jaren.

Canada

Frankrijk

Belgie

Noorwegen

Tsjechie

Belgie

Nederland

Frankrijk

Frankrijk

Belgie

ReclameWAWs wereldwijd.

Strategieën:

  • ReclameWAWs kunnen door een individueel bedrijf aangekocht worden als bedrijfswagen - WAWs zijn voor bedrijven immers voor 120% aftrekbaar, mits een lineaire afschrijving op drie jaar. Ze kunnen overdag intern gebruikt worden, en/of 's morgens en 's avonds ter beschikking gesteld voor het woon-werk verkeer. BedrijfsWAWs mogen ook onbeperkt privé gebruikt worden. Zie velonomics voor bedrijven.

  • Bedrijven kunnen advertentieruimte kopen of huren bij..... Wij zorgen voor alles: van bestickering tot rijders. We hebben zelf een kleine vloot die doorlopend over heel Vlaanderen op de weg is; op langere termijn worden afspraken gemaakt met rijders uit de doelregio.

  • Werknemers kunnen hun WAW sowieso gemakkelijk financieren met de belastingvrije fietsvergoeding. Naast alle personeelsvoordelen kan de werkgever de fietsvergoeding nog meer te laten renderen door de WAWs van de werknemers als rijdende reclame te gebruiken.

  • Particulieren kunnen één of meerdere adverteerders zoeken. Dit is de meest low profile en tegelijk populairste vorm. Hier vindt u een voorbeeld van een publiciteitscontract. Contract en prijzen kregen we door van Velomobil.no. (publicity contract English version)

  • BedrijfsWAWs of rijders onder contract kunnen ingezet worden bij evenementen, op beurzen, opendeurdagen etc.

Aandacht verzekerd. (ill. velomobil.no)

Voor particulieren:

Inkomsten uit reclame kunnen op de duur flink oplopen. Voor veel particulieren is de geknipte methode om hier verstandig mee om te gaan, het statuut van zelfstandige in bijberoep. De procedure hiervoor is verbazend eenvoudig en bestaat eigenlijk vooral uit het aanvragen van een ondernemingsnummer voor 'verhuur van advertentieruimte' e.a. (meer lezen).

Als zelfstandige in bijberoep kan de WAW-rijder eleganter factureren aan klanten voor publiciteit of andere prestaties, kan de WAW verhuurd worden bij gelegenheid etc. Vooral aan de uitgavenzijde wordt het interessant. Om te beginnen krijgt men als zelfstandige de BTW terug - vooralsnog een stevige 21% - en kunnen de beroepskosten (lobbying, prospectie, herstellingen, onderhoud, verzekering) eenvoudiger gerecupereerd worden. Nog belangrijker is dat men kan genieten van de aanzienlijke voordelen die bedrijven genieten bij de aankoop van een milieuvriendelijk voertuig als de WAW (zie financieren), in het bijzonder de meer dan volledige (120%) aftrekbaarheid van de aanschafkost. Een lineaire afschrijving op drie jaar van de WAW kan samen met de diverse kosten het belastbaar inkomen binnen de perken houden. Een goeie boekhouder kan daar meer over vertellen.

Deze Duitse klant vermeldt ook het risico dat de BTW alsnog moet betaald worden als de reclame-inkomsten niet lopen:

Hello Brecht,

the process for Germany is quite simple. You just have to set up a small business registrating the business at your municipal administration. After the registration you receive automatically a questionnaire from the tax authorities to fill. In that questionnaire you have to say that you need a VAT-identification number wich allows you to buy goods from other EU contries without VAT for your business purposes (fixed or current assets). In my case the tax office asked me to explain separately why I do need the VAT-identification number.

I set up a business for "renting of advertising space" and I explained to the tax office that I whould by a velomobil in Belgium to obtain the declared advertising space. The velomobil would be a fixed asset used in my just set up business.

But there is also a risk, if your business is not running after some time the tax authority will declaire your busines as a hobby and you have to remargin all VAT.

The process is simple but the conversation with the tax office takes some time. I started the process in June and I'm still waiting for the VAT-identification number.

Regards

Kai

Wanneer je het niet de moeite vindt om veel inspanning te doen voor financiering uit publiciteit kan je ook gewoon een factuur maken als particulier. De klant stort dan de BTW rechtstreeks door. Voor wie het interesseert:

Geachte heer

Onze referte: 2012-xxx-xxx-xx (gelieve dat nummer mee te delen bij ieder contact met het Contactcenter)

De inkomsten die een particulier buiten de uitoefening van een beroepswerkzaamheid verkrijgt uit de verhuring voor publiciteitsdoeleinden van de reclameruimte van zijn voertuig dat hij op geregelde tijdstippen in het verkeer brengt, zijn in de regel aan te merken als diverse inkomsten in de zin van artikel 90, 1° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92).

Diverse inkomsten in de zin van artikel 90, 1°, WIB 92 zijn in principe afzonderlijk belastbaar tegen een aanslagvoet van 33 %, behoudens wanneer de volledige samentelling van die inkomsten met de andere inkomsten van de belastingplichtige voordeliger is.

Voor bijkomende algemene informatie kan u steeds terecht op de webstek van de FOD Financiën (http://www.minfin.fgov.be) of kan u het Contactcenter FOD Financiën bellen op het telefoonnummer 0257/257 57 (gewoon tarief, elke werkdag van 8 u tot 17 u).

Op die 'diverse inkomsten' betaal je dus 'maar' 33% belastingen, en je kan nog altijd je fietskosten aftrekken. Maar verstandig is dit niet...

Older stuff:

Je WAW financieren door publiciteit te voeren.

Een groeiend aantal particulieren en bedrijven rentabiliseren een WAW als goedkoop en opvallende mobiel reclamepaneel. De Noorse firma Velomobil.no heeft zelfs een publiciteitsbedrijf opgezet met vier WAWs (ondertussen een zevental en groeiend, 2012). Klanten bekostigen het aanbrengen van de reclame op de WAW en betalen een maandelijkse vergoeding naargelang de verkregen oppervlakte. Daartegenover zoekt Velomobil.no vrijwilligers die voor de sport of voor woon-werk verkeer de WAWs zoveel mogelijk op de weg brengen en de .

Anderen kloppen gewoon aan bij de plaatselijke spreekwoordelijke bakker en beenhouwer. In de ons gekende bedragen valt weinig lijn te trekken: dat varieert van de betrekkelijk hoge Noorse prijzen hierboven tot jaarlijks enkele honderden euro voor een sticker. Gebruik uw onderhandelingstalent.

De 'full wraps' of volledige bestickeringen die je op onze fotopagina ziet worden meestal betaald door de klant, ontwerp en drukwerk inbegrepen komt dat op zo'n kleine 2000€ naar gelang het grafisch bureau of bestickeraar. Tegenwoordig is het populairder om mooie stickers te laten printen en die op een neutrale en eventueel bijpassende gelakte ondergrond te kleven. Kost tussen 100 en 300 € voor de stickers. Zeker voor kortetermijn verhuur van reclameruimte lijkt dat de betere aanpak.

Sponsoring per km is een goed idee voor een correcte relatie met je klant, maar wat ook telt is wààr je precies rijdt (om 6u 's morgens langs het jaagpad of tijdens het spitsuur langs de files zoeven maakt veel verschil). Hoeveel je precies overeenkomt hangt af van je eigen onderhandelingstalent. We hebben een klant (velomobil.no) die nu net weer drie WAWs uitegeleased heeft aan een luchthavenuitbater voor 1000 dollar per maand per WAW. Andere klanten worden door een plaatselijk bedrijf ingehuurd voor 150 € per maand per WAW. Alles daartussenin kan dus. In je budgettering zou je 1000-3000-5000 €/jaar als worst case, realistisch en best case scenario kunnen aannemen.

Als zelfstandige in bijberoep kan je de BTW recupereren, de WAW 120% in kosten brengen en de reclame-opbrengsten rechtstreeks gebruiken om de WAW af te betalen, aan de bank of aan jezelf als privépersoon. Dus als je een WAW koopt voor 5000 € ex BTW mag je een kost inschrijven van 6000 €. Als je 250 €/maand = 3000 € per jaar reclame-inkomsten hebt en je de WAW lineair op vier jaar afschrijft (1500€/jaar), heb je dus een inkomen als zelfstandige in bijberoep van 1500 €. Daarmee kan je andere kosten maken zoals bestickering, spuitwerk, (fiets-)kledij, kantoorbenodigdheden en computers voor je reclamebedrijfje. Op het restant (de winst dus) betaal je weinig belastingen. Na vier jaar verkoop je de WAW voor 3500 € exBTW. Piece of cake.

Voorbeeldfolder van een Franse adverteerder:

Pourquoi une publicité sur un vélomobile?

Que propose

Un espace publicitaire extrêmement efficace !

La première façon de faire votre publicité, c'est le sponsoring publicitaire.

( V.tarif)

La deuxième façon c'est la location du véhicules avec votre publicité appliquée dessus. (tarifs)

La troisième façon, c'est l'achat tout simplement du vélomobile. xxxxxxxxxxxxx peut s'occuper ou non d'y appliquer votre publicité.

Vous ne trouverez pas moins cher pour une publicité aussi efficace et spectaculaire.

Vous soutenez dès lors le développement des véhicules non polluants et donnez une image sympathique et engagée à votre société .

La vélomobile est mouvante, attire le regard, sympathique, esthétique, écologique, et participera à des évènements médiatiques. (foires commerciales, Beau Vélo de Ravel, journées sans voitures, salons divers,...). Elle circulera, si vous le voulez, tous les jours.

Même immobile elle attire l'attention.

Quand on pense qu'une publicité de rue coûte minimum 2000€ par mois. Celle-ci n’est visible que d’un endroit précis.

Pour une publicité mobile vue en général par un camion peu esthétique, cela coûte minimum 300€ par jour. Cela signifie : 9000€ par mois ou 108000€ minimum par an.(cherchez et vous verrez).

Ne parlons pas des spots publicitaires radios ou télévisés largement au-dessus.

xxxxxxxxxxxxx propose ses vélomobiles complets; publicités sur tout le véhicule comprises ou sur une partie (logo). Pour un véhicule qui peut vous servir personnellement si vous le désirez, comme véhicule de loisir ou professionnel. Il peut servir à promouvoir votre entreprise ou augmenter l'attrait de votre site touristique.

Et en plus, il est déductible à 100% aux impôts.

Cela peut servir de véhicule de société et peut être proposé à votre personnel.

ASTUCE: particuliers, proposez à votre employeur de sponsoriser votre véhicule. Il sera dès lors gratuit pour vous et utile pour lui!

Enfin un espace publicitaire accessible aux PME et ASBL désireuses d'améliorer leur image.

Vous possédez déjà une vélomobile! Contactez-nous et valorisez-là.

Pour qui et comment ?

Les sociétés :

      • En installant leurs publicités sur le véhicule. Celui-ci sera visible de tous.

      • Mettre en valeur leurs évènements.

      • Le véhicule peut circuler avec à son bord un particulier désireux de diminuer ses coûts de déplacements journalier.

      • Les vélomobiles peuvent participer à des évènements médiatiques.

      • Peuvent être loués dans des sites touristiques.

      • Déductible à 100%

      • En proposant a votre personnel de venir travailler en vélomobile. Double publicité, car votre entreprise aura une bonne image et la publicité circulera. Des primes pourront être demandées par les sociétés et des déductions fiscales pour les membres du personnel. Renseignez-vous.

Les particuliers :

    • Diminuer vos coûts de déplacements

    • Pas d’assurances, pas de carburant, du confort et une bonne santé physique !

    • Réduction d’impôts pour les déplacements

    • Intéressant également pour les étudiants

    • Pour les personnes ne pouvantsupporter les coûts quotidiens une voiture.

    • Pas de permis (en dessous de 25km/h)

    • Très amusant à conduire.

BON A SAVOIR ….

Une indemnité kilométrique « vélo » !

Quiconque se rend au travail à vélo, peut (NB : ce n’est pas une obligation de l’employeur) bénéficier d'une indemnité exonérée d'impôt à hauteur de 15 eurocents/km. Ainsi, pour un trajet quotidien domicile-travail de 20km = 3€ par jour donc environ 600€ par an.

Un coup de pouce de votre assureur auto !

Certaines compagnies accordent une remise de prime d’assurance auto (ex : TOURING Assurances et AXA Assurances, jusqu’à -32% !) aux personnes qui justifient— attestation de l’employeur à l’appui — de l’utilisation d’un vélo pour se rendre au travail.

Combien vous coûte votre voiture?

Prix et tarifs

POUR LES SOCIETES

Peintures réalisées par :

POUR LES PARTICULIERS

ASTUCE: proposez à votre société de sponsoriser votre véhicule. Il sera dès lors moins cher pour vous.